Do zobaczenia na spotkaniu
Psycholog Wrocław lub online
„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung
Reguły wpływu społecznego to zasady oddziaływania społecznego opisane przez profesora Roberta Cialdiniego. Są nimi kolejno: Reguła wzajemności Reguła konsekwencji Reguła społecznego dowodu słuszności Reguła lubienia
Intensywne skupienie uwagi na obiekcie spostrzegania. Absorpcja może pojawiać się w konsekwencji zaangażowania w konkretne czynności, takie jak czytanie książki, oglądanie filmu, słuchanie muzyki, a
Operacja myślowa będąca pochodną analizy i syntezy, polegająca na wyróżnieniu określonych cech przy jednoczesnym pomijaniu cech nieistotnych w danym momencie. źródła:Siuta, J. (2005). Słownik psychologii.
Powstrzymywanie się od używania substancji psychoaktywnych lub picia napojów alkoholowych. Powodem mogą być wyznawane zasady. O uzależnieniach możesz przeczytać na naszym blogu. źródła:Leksykon terminów. Alkohol
Abulia rozumiana jest jako spadek umiejętności do inicjowania działania albo myślenia. Abulię charakteryzuje również brak zainteresowania konsekwencjami podejmowanych przez siebie działań. źródła:Siuta, J. (2005). Słownik
Rodzaj zachowań wynikających z utraty kontroli nad pewnymi nieuświadomionymi impulsami. Są formą obrony, oporu w terapii u osób głębiej zaburzonych. Pozwalają na doraźne rozładowanie emocjonalnych
Proces wewnętrznego i zewnętrznego przystosowywania się danego osobnika do nowych warunków życia, pozwalający na optymalizowanie ogólnego sposobu funkcjonowania. źródła:Siuta, J. (2005). Słownik psychologii. Kraków: WZS
Proces wewnętrznego i zewnętrznego przystosowywania się danego osobnika lub grupy osobników do ogólnie przyjętych zasad, norm i wartości funkcjonowania określonego społeczeństwa źródła:Siuta, J. (2005). Słownik
Proces wewnętrznego i zewnętrznego przystosowywania się osobnika rozpoczynającego prace zawodową do stawianych mu wymagań. źródła:Siuta, J. (2005). Słownik psychologii. Kraków: WZSWojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Wydawnictwo
Adolescencja to okres przejściowy w rozwoju człowieka, który następuje po dzieciństwie i poprzedza dorosłość. Jest to czas znaczących zmian fizycznych, psychicznych, emocjonalnych i społecznych. Rozpoczyna
Stanowi swoistą formę uczucia pobudzającą popęd płciowy, polegającą na uwielbieniu i przypisywaniu znaczących cech osobnikowi obdarzonemu sympatią. Adoracja nie musi dotyczyć sfery seksualnej, lecz także
Adrenalina, znana również jako epinefryna, to hormon i neurotransmiter produkowany głównie przez rdzeń nadnerczy – część nadnerczy. Jest to jedna z głównych substancji chemicznych uruchamiających
Zaburzenia mowy wywołane uszkodzeniem ośrodka mowy w mózgu. Sprawdź też: dysfazja. źródła:Siuta, J. (2005). Słownik psychologii. Kraków: WZS
Afazja to zaburzenie językowe, które powstaje w wyniku uszkodzenia określonych obszarów mózgu odpowiedzialnych za język. Najczęściej jest wynikiem udaru mózgu, ale może też być spowodowana
Nazywana także afazją ruchową, to forma ciężkiego zaburzenia mowy o podłożu neurologicznym, opisana po raz pierwszy przez Paula Broca w 1861 roku. Afazja Broki wiąże
Nazywana także afazją czuciową, jest zaburzeniem mowy cechującym się utrudnionym przypominaniem sobie nazw przedmiotów i upośledzeniem rozumienia mowy. Afazja Wernickiego, nazywana czasem afazją płynną, została
Bardzo natężona i gwałtowna emocja wywołująca znaczące, aczkolwiek chwilowe zmiany w układzie psychofizycznych reakcji i zachowań człowieka. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
Łączenie się z innymi, dążenie do nawiązywania i podtrzymywania kontaktówspołecznych dających jednostce poczucie więzi z innymi, poczucie społecznej akceptacji. Potrzeba afiliacji stanowi wyraz tzw. potrzeby
Afonia rozumiana jest jako bezgłos, utrata mowy lub jej bezdźwięczność może być wywołana czynnikamipsychicznymi lub uszkodzeniem narządów mowy. źródła:Siuta, J. (2005). Słownik psychologii. Kraków: WZS
Zjawisko dyskryminacji ze względu na wiek jednostki. Praktyki dyskryminacyjne obejmują tu między innymi konstrukcję, rozpowszechnianie i utrzymywanie negatywnych stereotypów na temat osób w innym wieku
Upośledzenie zdolności do rozpoznawania bodźców sensorycznych. Agnozja to niezdolność do świadomego rozpoznawanie i nazywanie np. przedmiotów i kształtów, pomimo wyczuwania ich. Jest ona wynikiem patologii
Jedna z form agnozji, w której upośledzenie zdolności poznawczych wynika w ubytków zdolności spostrzegania wzrokowego. Agnozja apercepcyjna objawia się niezdolnością rozpoznawania przedmiotów, osoba nią dotknięta
Jedna z form agnozji, w której upośledzenie zdolności poznawczych nie wynika ze swoistych dla danej modalności deficytów, tak jak w agnozji apercepcyjnej. Agnozja asocjacyjna zatem
Jedna z odmian fobii. Jest to lęk przed przebywaniem na otwartej przestrzeni, wyjściem z domu, wejściem do dużego sklepu, tłumem, miejscami publicznymi, samotnym podróżowaniem. Często
Niemożność przedstawienia swoich myśli na piśmie, napisania czegoś. Agrafia jest wynikiem uszkodzenia tylnej części środkowego zakrętu czołowego półkuli, która jest dominująca. Zatem nie jest związana
Niekoniecznie świadome wyolbrzymianie przez pacjenta symptomów choroby, zaburzenia itd. (którą faktycznie ma, lecz nie w takim nasileniu), co ma służyć zdobyciu przez niego subiektywnej korzyści,
Termin stosowany w odniesieniu działań charakteryzujących się np. atakowaniem czy wrogością. Pojęcie to zazwyczaj określa takie działania, co do których można przypuszczać, że ich przyczyną
Kategoria agresji, w której cierpienie ofiary jest wykorzystywane przez sprawcę tylko jako instrument do zdobycia, osiągnięcia jakiegoś innego rezultatu. Ten rodzaj agresji można nazwać proaktywnym,
Kategoria agresji, w której cierpienie ofiary stanowi najważniejszy lub jedynym cel sprawcy. W przypadku agresji wrogiej odczuwanie złości lub gniewu jest konieczne, jako że te
Nagłe i niespodziewane uchwycenie sensu, rozpoznanie czy zrozumienie dotąd niemożliwego do pojęcia wycinka rzeczywistości. źródła:Siuta, J. (2005). Słownik psychologii. Kraków: WZS
„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung
„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung
2023 © wszystkie prawa zastrzeżone