Zaburzenie ruchowe (dyskineza). Charakteryzuje się gwałtownymi, pląsawicznymi ruchami. Przyczyną najczęściej jest uszkodzenie jądra niskowzgórzowego, należącego do jąder podstawnych. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii.
Niezdolność do właściwej oceny ciężaru podnoszonych przedmiotów. Najczęściej jest skutkiem uszkodzenia płata ciemieniowego. Sprawdź również barognozja. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo
Przeszkoda lub blokada uniemożliwiająca organizmowi osiągniecie zamierzonego celu. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Wybiórczo przepuszczalna „bariera” pomiędzy krążącą krwią i mózgiem. Bariera ta zapobiega przedostawaniu się pewnych substancji do mózgu. Jest ona selektywna w stosunku do przepuszczanych związków.
Zdolność do właściwej oceny ciężaru podnoszonych przedmiotów. Sprawdź też baragnozja. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Receptory reagujące na zmiany ciśnienia. Znajdują się głównie w naczyniach krwionośnych i w sercu. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Postać fobii objawiająca się ogromnym lękiem przed głębokością. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Podejście do psychologii oparte na badaniu obiektywnych, faktów, które da się zaobserwować, a nie subiektywnych procesów, takich jak uczucia, motywy i świadomość. Historycznie teoretycy behawioryzmu
Wada wymowy polega na wymawianiu głosek dźwięcznych bezdźwięcznie tzn. bez drgania wiązadeł głosowych. Przyczyną bezdźwięczności jest zwykle zaburzenie słuchu fonematycznego tzn. nie różnicowanie dźwięków o
Szybka, często bezsensowna mowa. Charakteryzuje się „połykaniem” głosek i sylab. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Niezdolność do pełnienia roli partnera w rozmnażaniu płciowym. U kobiet niezdolność do zajścia w ciążę, u mężczyzn niezdolność do zapłodnienia. Zaburzenie to może być spowodowane
Bezsilność to stan emocjonalny, w którym osoba czuje, że nie ma kontroli nad sytuacją lub wynikami swoich działań. Jest to poczucie braku wpływu na otaczające
Termin stosowany w psychologii rozwojowej, określający pełny cykl życia człowieka – od narodzin do śmierci. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Osiągnięcie wcześniej ustalonego, zwykle wysokiego, poziomu wykonania jakiegoś zadania. Inaczej nazywane mistrzostwem. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Cecha osobowościowa polegająca na okazywaniu braku zaangażowania i obojętności wobec wszelkich sytuacji społecznych. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Oznacza nadgorliwe, przesadne i manifestowane na pokaz praktykowanie religii, przy jednoczesnym braku wewnętrznej religijności i duchowości źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Skłonność do przeceniana zdolności przewidywania przebiegu kolejności zdarzeń, które już zostały poznane. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Zjawisko, polegające na wzajemnym, niepożądanym napędzaniu się dwóch elementów zachowania czy sytuacji. Każdy z elementów tworzących błędne koło powoduje wystąpienie drugiego elementu, zaś drugi element
Błędne zidentyfikowanie źródła naszych reprezentacji pamięciowych. Przykładem może być przekonanie, że rozpoznaję mężczyznę, ponieważ widziałem go na miejscu przestępstwa, podczas gdy faktycznie rozpoznaję go, ponieważ
Wszelkie formy oddziaływania wychowawczego prowadzące do wystąpienia zburzeń rozwoju i zachowania u dzieci. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Wskaźnik wagi ciała, który można obliczyć za pomocą wykonania dzielenia masy ciała w kilogramach przez wzrost (w metrach), podniesiony wcześniej do kwadratu. Przyjmuje się, że
Porcja energii lub informacji zawarta w zdarzeniach zachodzących na zewnątrz osoby lub wewnątrz jej organizmu, która wywołuje specyficzna reakcję podmiotu; reakcja wywoływana jest nie przez
Przedmiot kojarzony potocznie z działaniami agresywnymi (np. pistolet), gdzie sama jego obecność zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia aktów agresji. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa:
Negatywne doznanie powstające pod wpływem pewnego rodzaju stymulacji fizycznej. Jest przeciwieństwem słowa przyjemność. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Głęboki, długotrwały i nieuleczalny ból. Powstaje za sprawą czynników wewnętrznych i przeżywany jest jako ból głęboki i rozproszony. Ma tendencje do zwiększania nasilenia w czasie.
Zaburzenie osobowości, w których jednostka żyje „na granicy” między normalnym, przystosowanym funkcjonowaniem a rzeczywistymi zaburzeniami psychicznymi. Taką osobę charakteryzują rozmaite postacie niestabilności, np. niestabilne relacje
Nieprawidłowo wolne czytanie. Termin dotyczy tylko przypadków, w których powolność nie wynika z ogólnie niskiego poziomu inteligencji. Zobacz również dysleksja. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005).
System pisana i czytania oparty na dotyku, w którym wzorce wypukłych kropek stanowią reprezentację liter i cyft. Nazwany na cześć jego wynalazcy, francuskiego pedagoga L.
Z języka angielskiego tzw. pranie mózgu. To termin oznaczający długotrwałe działania wobec osoby, mające na celu wpojenie jej nowych, często skrajnych do dotychczasowo uznanych zasad,
„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung
„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung
2023 © wszystkie prawa zastrzeżone