Do zobaczenia na spotkaniu
Psycholog Wrocław lub online
„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung
Autosabotaż to destrukcyjne zachowania, myśli lub nawyki, które osoba podejmuje świadomie lub nieświadomie, utrudniając sobie osiąganie celów lub sukcesów. Działania te mogą sabotować osobiste ambicje,
Autostygmatyzacja (inaczej samonapiętnowanie) oznacza proces internalizacji, odnoszenia do siebie i zaakceptowania społecznej stygmatyzacji, a więc także krzywdzących postaw i uprzedzeń. Autostygmatyzacja jest wynikiem niekorzystnych przekonań
Całościowe zaburzenie rozwojowe, przejawiające się nieprawidłowościami w obszarze interakcji społecznych, komunikacji, a także ograniczonym, powtarzającym się zakresem zainteresowań i zachowań. Termin jako pierwszy użył Leo
Awersja do straty charakteryzuje się zwracaniem większej uwagi na to, co można stracić, niż na to co można potencjalnie zyskać. Ludzie z reguły wolą przypilnować
Zaburzenie ruchowe (dyskineza). Charakteryzuje się gwałtownymi, pląsawicznymi ruchami. Przyczyną najczęściej jest uszkodzenie jądra niskowzgórzowego, należącego do jąder podstawnych. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii.
Niezdolność do właściwej oceny ciężaru podnoszonych przedmiotów. Najczęściej jest skutkiem uszkodzenia płata ciemieniowego. Sprawdź również barognozja. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo
Przeszkoda lub blokada uniemożliwiająca organizmowi osiągniecie zamierzonego celu. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Wybiórczo przepuszczalna „bariera” pomiędzy krążącą krwią i mózgiem. Bariera ta zapobiega przedostawaniu się pewnych substancji do mózgu. Jest ona selektywna w stosunku do przepuszczanych związków.
Zdolność do właściwej oceny ciężaru podnoszonych przedmiotów. Sprawdź też baragnozja. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Receptory reagujące na zmiany ciśnienia. Znajdują się głównie w naczyniach krwionośnych i w sercu. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Postać fobii objawiająca się ogromnym lękiem przed głębokością. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Podejście do psychologii oparte na badaniu obiektywnych, faktów, które da się zaobserwować, a nie subiektywnych procesów, takich jak uczucia, motywy i świadomość. Historycznie teoretycy behawioryzmu
Wada wymowy polega na wymawianiu głosek dźwięcznych bezdźwięcznie tzn. bez drgania wiązadeł głosowych. Przyczyną bezdźwięczności jest zwykle zaburzenie słuchu fonematycznego tzn. nie różnicowanie dźwięków o
Szybka, często bezsensowna mowa. Charakteryzuje się „połykaniem” głosek i sylab. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Niezdolność do pełnienia roli partnera w rozmnażaniu płciowym. U kobiet niezdolność do zajścia w ciążę, u mężczyzn niezdolność do zapłodnienia. Zaburzenie to może być spowodowane
Uczucie bezradności to stan emocjonalny, w którym osoba doświadcza poczucia braku kontroli nad swoją sytuacją życiową lub zdolności do skutecznego działania. To uczucie może pojawiać
Bezsilność to stan emocjonalny, w którym osoba czuje, że nie ma kontroli nad sytuacją lub wynikami swoich działań. Jest to poczucie braku wpływu na otaczające
Termin stosowany w psychologii rozwojowej, określający pełny cykl życia człowieka – od narodzin do śmierci. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Osiągnięcie wcześniej ustalonego, zwykle wysokiego, poziomu wykonania jakiegoś zadania. Inaczej nazywane mistrzostwem. źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Cecha osobowościowa polegająca na okazywaniu braku zaangażowania i obojętności wobec wszelkich sytuacji społecznych. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
źródła:Reber, A., Reber, S. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Oznacza nadgorliwe, przesadne i manifestowane na pokaz praktykowanie religii, przy jednoczesnym braku wewnętrznej religijności i duchowości źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Bliskość emocjonalna to stan głębokiego zrozumienia i zażyłości między ludźmi, oparty na wzajemnym zaufaniu, empatii i otwartości. Osoby związane emocjonalnie ufają sobie, dzielą się swoimi
Skłonność do przeceniana zdolności przewidywania przebiegu kolejności zdarzeń, które już zostały poznane. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Zjawisko, polegające na wzajemnym, niepożądanym napędzaniu się dwóch elementów zachowania czy sytuacji. Każdy z elementów tworzących błędne koło powoduje wystąpienie drugiego elementu, zaś drugi element
Błędne zidentyfikowanie źródła naszych reprezentacji pamięciowych. Przykładem może być przekonanie, że rozpoznaję mężczyznę, ponieważ widziałem go na miejscu przestępstwa, podczas gdy faktycznie rozpoznaję go, ponieważ
Błędy poznawcze (ang. cognitive biases) to systematyczne odstępstwa od racjonalnego myślenia, które wpływają na osądy, decyzje i zachowania ludzi. Są to nieświadome mechanizmy, które zniekształcają
Wszelkie formy oddziaływania wychowawczego prowadzące do wystąpienia zburzeń rozwoju i zachowania u dzieci. źródła:Reber A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Wskaźnik wagi ciała, który można obliczyć za pomocą wykonania dzielenia masy ciała w kilogramach przez wzrost (w metrach), podniesiony wcześniej do kwadratu. Przyjmuje się, że
Porcja energii lub informacji zawarta w zdarzeniach zachodzących na zewnątrz osoby lub wewnątrz jej organizmu, która wywołuje specyficzna reakcję podmiotu; reakcja wywoływana jest nie przez
„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung
„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung
2023 © wszystkie prawa zastrzeżone