Specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni. T. Są to trudności w pisaniu przejawiające się popełnianiem różnego typu błędów: typowo ortograficznych, wynikających z nieprzestrzegania znanych uczniowi zasad pisowni, oraz błędów specyficznych, takich jak mylenie liter (zastępowanie), opuszczanie, dodawanie i przestawianie liter i sylab, pisanie liter i cyfr zwierciadlanie.
Dysortografię rozpoznajemy u uczniów o prawidłowym rozwoju umysłowym, w
przypadkach, gdy trudności występują pomimo znajomości zasad pisowni, braku wad zmysłu
i zaniedbania pedagogicznego, a spowodowane są zaburzeniami opisanych procesów
poznawczych i ruchowych oraz ich współdziałania. Dysortografię zatem różni się od dysgrafii.
Dysortografia należy do zespołu zaburzeń określanego jako „dysleksja rozwojowa”.
źródła:
Bogdanowicz, M. (2011). Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania-dysleksja, dysortografia, dysgrafia.