W koncepcji narodzin świadomości Lewisa koncepcja Ja oznaczająca efekt świadomej refleksji osoby nad sobą. Idea siebie jest w tej teorii poznawczą reprezentacją siebie i można utożsamiać ją z poziomem samowiedzy jednostki.
Pierwsza idea siebie pojawiająca się u dziecka ma charakter relacyjny, a więc powstaje w relacji z rodzicem, nie istniejąc bezpośrednio w dziecku i nie występując w postaci indywidualnej reprezentacji. Jego najbardziej wyrazistym przejawem u dwuletniego dziecka jest zdolność do rozpoznawania swojego odbicia w lustrze. Za dowód na istnienie tejże zdolności obierany jest tzw. test czerwonej plamki stosowany u dzieci pomiędzy 16 a 24 miesiącem życia. Okazuje się, ze jest techniką skuteczną. Dotknięcie twarzy w miejscu, w którym została naniesiona czerwona plamka, zauważona przez dziecko w lustrze, uznawane jest za dowód skonstruowania reprezentacji Ja.
źródła:
Trempała, J., Kielar-Turska, M., Niemczyński, A., Czerwińska-Jasiewicz, M., & Wydawnictwo Naukowe, P. W. N. (Eds.). (2021). Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN SA.