Procesy poznawcze, umożliwiające jednostce między innymi zdobywanie wiedzy o świecie.
Wśród podstawowych czynności myślowych przypisywanych dzieciom wyróżniamy przede wszystkim: klasyfikowanie, szeregowanie i porównywanie. Pomiędzy 3 a 6 rokiem życia podlegają one intensywnym zmianom rozwojowym: jednostka uczy się wykrywać różnice za pomocą porównywania, a kolejno szeregowania; w konsekwencji zaczyna rozpoznawać również różnice, opanowując umiejętność klasyfikowania.
Szeregowanie polega na identyfikowaniu różnic pomiędzy częściami zbioru, z zastosowaniem kryterium wielkości. W toku rozwoju zdolność szeregowania ewoluuje od konstrukcji niewielkich szeregów, do szeregowania empirycznego, oraz systematycznego. Klasyfikowanie natomiast przebiega poprzez rozpoznawanie podobieństw między częściami zbioru, a następnie wyróżnianiu podzbiorów i określaniu relacji pomiędzy nimi.
źródła:
Trempała, J., Kielar-Turska, M., Niemczyński, A., Czerwińska-Jasiewicz, M., & Wydawnictwo Naukowe, P. W. N. (Eds.). (2021). Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN SA.