Czynności Myślowe

Procesy poznawcze, umożliwiające jednostce między innymi zdobywanie wiedzy o świecie.

Wśród podstawowych czynności myślowych przypisywanych dzieciom wyróżniamy przede wszystkim: klasyfikowanie, szeregowanie i porównywanie. Pomiędzy 3 a 6 rokiem życia podlegają one intensywnym zmianom rozwojowym: jednostka uczy się wykrywać różnice za pomocą porównywania, a kolejno szeregowania; w konsekwencji zaczyna rozpoznawać również różnice, opanowując umiejętność klasyfikowania.

Szeregowanie polega na identyfikowaniu różnic pomiędzy częściami zbioru, z zastosowaniem kryterium wielkości. W toku rozwoju zdolność szeregowania ewoluuje od konstrukcji niewielkich szeregów, do szeregowania empirycznego, oraz systematycznego. Klasyfikowanie natomiast przebiega poprzez rozpoznawanie podobieństw między częściami zbioru, a następnie wyróżnianiu podzbiorów i określaniu relacji pomiędzy nimi.

źródła:
Trempała, J., Kielar-Turska, M., Niemczyński, A., Czerwińska-Jasiewicz, M., & Wydawnictwo Naukowe, P. W. N. (Eds.). (2021). Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Inne terminy

PRZEWODNIK PSYCHOLOGICZNY

Pierwsza wizyta u psychologa lub psychoterapeuty

Pobierz darmowy przewodnik, dzięki któremu dowiesz się m. in.:

Pobierając przewodnik, zapisujesz się także do naszego psychologicznego newslettera dla pacjenta, w którym średnio raz na dwa tygodnie piszemy m. in. o skutecznych sposobach radzenia sobie ze stresem.

Umów wizytę online lub w centrum Wrocławia

PSYCHOLOG WROCŁAW LUB ONLINE

„Często doradzam sobie i swoim pacjentom, żeby wyobrazili sobie swoje życia za rok albo za pięć lat i żeby pomyśleli o nowych żalach, które się nazbierają w tym czasie. A potem stawiam im pytanie: ‘Jak możesz zacząć żyć teraz, żeby nie tworzyć nowego żalu? Co musisz zrobić, żeby zmienić swoje życie?”

Irvin D. Yalom

KlinikaMitraszewscy_footer

Do zobaczenia na spotkaniu

„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung

2023 © wszystkie prawa zastrzeżone