Zdjęcie poglądowe artykułu, którego tematem jest FOMO

Psycholog Wrocław lub online

FOMO

Co znajdziesz w tym artykule:

Co to jest FOMO

FOMO (z ang. Fear of Missing Out) można wyjaśnić jako lęk przed odłączeniem, przed byciem pominiętym. Polega na odczuwaniu przykrego lęku, że inni doświadczają właśnie jakieś przyjemne i emocjonujące przeżycia, które nas omijają. Wiąże się to też z przekonaniem, że inni mają dużo ciekawsze, barwne i pełne wrażeń życie. Nasze natomiast wydaje się raczej zwykłe, przeciętne, a nawet nudne.

Jeśli słyszmy od znajomych, że byli wczoraj na świetnej imprezie, o której my nie wiedzieliśmy i nie byliśmy na nią zaproszeni, możemy mieć poczucie, że coś nas ominęło, że nie jesteśmy ważni, skoro nas tam nie było. Syndrom FOMO wiąże się ściśle z potrzebami psychologicznymi jak potrzeba akceptacji, potrzeba bycia kochanym, ważnym i jednocześnie potrzeba afiliacji, czyli przynależności do grupy.

FOMO w cyfrowym świecie

Dużo częściej jednak postrzega się to zjawisko pod kątem korzystania z sieci internetowej. Cały czas dochodzą do nas nowe informacje ze świata. Dostajemy powiadomienia, śledzimy życie celebrytów i gwiazd popkultury, czytamy komentarze i opinie. Zależy nam, aby być na czasie, nie wypadać z obiegu. Chcemy brać udział w popularnych wydarzeniach kulturalnych i być w nich ważnym uczestnikiem. Jednak w przestrzeni internetowej jest tego wszystkiego dużo. Naprawdę trudno jest śledzić wszystkie konta i przyjmować na raz tak dużą dawkę bodźców. Nasza uwaga selektywna robi co może, aby wybrać to, co najważniejsze, a mimo to zaczynamy czuć strach, że nie jesteśmy na bieżąco.

Rys historyczny

FOMO zostało stosunkowo niedawno wprowadzone do literatury naukowej. Jako pierwszy zastosował to pojęcie Dan Herman w połowie lat 90 zeszłego wieku. Przedstawiał on FOMO jako lęk przed nieskorzystaniem z każdej, możliwej opcji, związany z poczuciem straty pozytywnych emocji, jakie powstałyby na skutek skorzystania z tych możliwości. Od tego czasu zainteresowanie tym zjawiskiem stopniowo wzrastało. Powstawało coraz więcej publikacji na ten temat i zaczęto łączyć FOMO z korzystaniem z mediów społecznościowych. W 2013 roku pojawiła się skala FOMO, której autorami są K. Przybylski, K. Murayamy, C. DeHaan i V. Gladwell. Na jej podstawie można określić, jak często syndrom FOMO występuje wśród ludzi i czy dotyczy nas samych.

Występowanie

Współcześnie niemal każdy z nas korzysta z mediów społecznościowych i komunikuje się za pośrednictwem Internetu. Również każdy człowiek ma potrzebę bycia częścią grupy i bycia akceptowanym przez innych. Innymi słowy, każdy z nas jest mniej lub bardziej narażony na odczuwanie FOMO.

Według danych w Polsce wysoki poziom lęku przed odłączeniem dotyczy aż 16% internautów. 65% plasuje się na średnim poziomie, natomiast niski poziom tego lęku można przypisać kolejnym 19%.

Należy zaznaczyć, że nie ma różnic w występowaniu tego zjawiska między kobietami a mężczyznami. FOMO w troszkę większym stopniu dotyczy mieszkańców wielkich miast niż wsi. Natomiast dużą różnicę demograficzną stanowi wiek. Jak można się domyślać, FOMO zdecydowanie bardziej dotyczy ludzi młodych, szczególnie od 15 do 24 lat, ale też w wieku 25-44 lat. Może to być związane z tym, że starsi wiekowo internauci wychowywali się w czasach, kiedy nie było Internetu. W zasadzie wtedy komputery się dopiero upowszechniały. W związku z tym ich nawyki korzystania z sieci i podejście do tego są zupełnie inne.

Cechy

Jak już zostało wspomniane, osoby zmagające się z wysokim poziomem lęku przed odłączeniem dużo częściej zakładają, że inni ludzi (jak również przyjaciele i znajomi) odczuwają większą satysfakcję z życia. Innymi słowy, ich życie miałoby być bardziej bogate w doświadczenia niosące pozytywne wrażenia i emocje. Osoby o wysokim FOMO zwykle bardziej odczuwają niepokój, gdy nie wiedzą o planach swoich znajomych lub gdy nie mogą być na wspólnym spotkaniu. Świadomość, że koledzy i koleżanki dobrze się bawią na imprezach, na których nas nie ma, budzi u takich osób smutek, ukucie zazdrości, a nawet poczucie odrzucenia przez grupę.

Osoby bardzo „sfomowane” częściej mają potrzebę wrzucać zdjęcia lub mówić w sieci o tym, jak dobrze spędzają czas. Jeśli zdarzy im się coś interesującego lub przyjemnego, a nie zamieszczą o tym zdjęcia lub informacji, mogą mieć poczucie, jakby nie wydarzyło się nic, jakby ta sytuacja w zasadzie nie była ważna, a na pewno niewystarczająco atrakcyjna. Osoby o silnym leku przed odłączeniem więcej też przeglądają i dowiadują się o tym, jak inni spędzają czas i co robią. Co ciekawe, jednocześnie czują one w większym stopniu przeciążenie ogromem informacji, niż przeciętni internauci.

Lęk przed odłączeniem a uzależnienie od Internetu

FOMO często może być związane z uzależnieniem od Internetu, mediów społecznościowych i smartfona. Osoby z wysokim poziomem FOMO dużo częściej

  • Korzystają z mediów społecznościowych w przypadku nudy lub obniżonego nastroju
  • Sprawdzają telefon zaraz po przebudzeniu
  • Przeglądają social media i portale informacyjne podczas jedzenia
  • Zerkają na komórkę w czasie prowadzenia auta lub przechodząc na pasach przez jezdnie
  • Korzystają z serwisów społecznościowych w łóżku przed pójściem spać
  • Sprawdzają wiadomości podczas spotkań z przyjaciółmi, spektaklu teatralnego, oglądania filmu w kinie lub podczas mszy
  • Mają złudzenia, że zaświeciła się dioda powiadomień, dzwoni im telefon lub poczuli wibracje komórki
  • Brak dostępu do Internetu powoduje u nich obniżenie nastroju, stany depresyjne i drażliwość

Konsekwencje

Należy przypomnieć, że konsekwencje ciągłego korzystania z sieci internetowej są niestety negatywne. Przeglądanie telefonu w łóżku wpływa na higienę snu, co wraz z emitowaniem światła niebieskiego może powodować bezsenność. Rozregulowanie cyklu okołodobowego osłabia odporność i powoduje obniżenie nastroju i nerwowość. Nieustanne zaglądanie do smartfona skutkuje zaniedbaniem obowiązków domowych (a nawet zawodowych) i trudnościami w koncentracji uwagi. Intensywne korzystanie z mediów społecznościowych sprawia, że ciągle porównujemy się z innymi. Jednak te porównywania wypadają raczej dla nas niekorzystnie. Możemy mieć poczucie, że wiemy mniej niż inni, jesteśmy gorsi, brzydcy, nieciekawi, co oczywiście znacząco obniża samoocenę.

Jak przeciwdziałać?

Jest to bardzo ważne, aby zadawać sobie sprawę i pamiętać o tym, że to, co oglądamy i Internecie jest zwykle upiększone i wyidealizowane. Często widzimy tylko skrawek rzeczywistości, wybrany moment, gdzie całość często nie jest już taka fantastyczna. Równie istotne jest też, aby tworzyć nowe i dbać o obecne relacje z bliskimi offline. Zwykłe spotkanie twarzą w twarz sprawia nierzadko dużo więcej przyjemności niż czatowanie z tą samą osobą. Angażowanie się we własne zainteresowanie, ale też próbowanie nowych aktywności także niesie ze sobą dużo frajdy i radości. Na takich zajęciach, treningach lub wydarzeniach związanych z daną aktywnością możemy poznać innych ludzi, z którymi znajdziemy wspólny język.

Warto też poćwiczyć samokontrolę i pilnować tego, jak dużo korzystamy z Internetu. Potrafimy spędzić całe godziny, patrząc w ekran smartfona, dlatego umiejętność ustalania priorytetów i dobrej organizacji zadań jest bardzo potrzebna. Jeśli mimo to nadal odbiegamy myślami i trudno nam skupić się na tu i teraz, warto skorzystać z technik uważności, inaczej mindfulness.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

PRZEWODNIK PSYCHOLOGICZNY

Pierwsza wizyta u psychologa lub psychoterapeuty

Pobierz darmowy przewodnik, dzięki któremu dowiesz się m. in.:

Pobierając przewodnik, zapisujesz się także do naszego psychologicznego newslettera dla pacjenta, w którym średnio raz na dwa tygodnie piszemy m. in. o skutecznych sposobach radzenia sobie ze stresem.

Umów wizytę we Wrocławiu lub online

PSYCHOLOG WROCŁAW LUB ONLINE

„Często doradzam sobie i swoim pacjentom, żeby wyobrazili sobie swoje życia za rok albo za pięć lat i żeby pomyśleli o nowych żalach, które się nazbierają w tym czasie. A potem stawiam im pytanie: ‘Jak możesz zacząć żyć teraz, żeby nie tworzyć nowego żalu? Co musisz zrobić, żeby zmienić swoje życie?”

Irvin D. Yalom

Prześlij osobie, której ten artykuł może się przydać

Mogą Cię też zainteresować podobne artykuły

zdjęcie podglądowe tematu artykułu jakim jest seksualność mężczyzn
Psychologia

Seksualność mężczyzn

Rozumienie seksualności mężczyzn Seksualność mężczyzn jest kompleksową i wielowymiarową częścią ich życia, kształtowaną przez biologiczne, psychologiczne, społeczne i kulturowe czynniki. Nauka w ostatnich latach znacznie

Czytaj więcej »
KlinikaMitraszewscy_footer

Do zobaczenia na spotkaniu

„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung

2023 © wszystkie prawa zastrzeżone

KlinikaMitraszewscy_footer

Do zobaczenia na spotkaniu

Psycholog Wrocław lub online

„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung

0
Jesteśmy ciekawi co myślisz, skomentuj!x