Moc pozytywnych słów – Wspierająca narracja

Psycholog Wrocław lub online

Moc pozytywnych słów – wspierająca narracja

Co znajdziesz w tym artykule:

Odkąd nauczymy się mówić, używamy języka. Od kiedy jednak, zastanawiamy się nad przekazem naszych zdań i znaczeniem pojedynczych słów? Jesteśmy tym, który tworzy słowa do opisu siebie, innych ludzi i swojej rzeczywistości. Skoro tak wielka odpowiedzialność spoczywa na naszych barkach, to spójrzmy na słowa, jak na przepiękne narzędzie, którym wyrysujemy obraz pełen kolorów, uczuć i dobra – utworzymy wspierającą narrację. Zamknięcie w przestrzeni zasłyszanych zdań i odtwórczych opisów naszego Świata, pozostawmy na boku. Słuchajmy siebie i mówmy o sobie – ale jak? – zapytasz? – dobrze!

W słowach jest dobro, używajmy go, korzystajmy z niego i pokażmy innym, że warto mówić do siebie dobrze.

Zapraszamy Cię w pasjonującą podróż, w której słowo “NIE” zniknęło.

Na co wpływają pozytywne słowa?

Po pierwsze, pozytywne słowa mają moc, dzięki, której czujemy się spokojniejsi, bardziej pewni siebie i wytrwali w swoich postanowieniach. Słowa motywują do działania i zachęcają do przemyśleń. Słowa to wybory, których dokonujemy codziennie, w każdej minucie i godzinie. Kiedy mówisz, używasz słów, gdy myślisz, Twoje wyobrażenia mogą mieć zarówno słowa, zdania, jak i nasilenie emocjonalne. Zatem słowa, znaczą wiele: na poziomie poznawczym – to co myślisz, emocjonalnym – to, co odczuwasz, behawioralnym – czyli, jak się zachowujesz. Słowa kształtują poglądy, zwyczaje, czy nastawienie do określonych sytuacji. Są też generacyjne, ponieważ przychodzą do nas z poprzednich pokoleń. Słowa się zmieniają i przechodzą przez ewolucję, jednak to my nadajemy im wydźwięk i składamy w zdania niosące przekaz. Słowami uczysz samego siebie wsparcia i zrozumienia, pobudzające wewnętrzną motywację do poszukiwania w sobie zasobów

Jak mózg odbiera pozytywne słowa?

Przeżywając pozytywne emocje w naszych mózgach uruchamia się kaskada hormonów. Przez to, stężenie – poziom – neurohormonu dopaminy wzrasta w pozytywnych emocjach. Dopamina nazywana jest “przekaźnikiem przyjemności”.

Co daje nam odpowiedni poziom dopaminy w organizmie?

  • potrafimy się rozluźnić, to znaczy obniżyć napięcie mięśniowe, 
  • odpowiada za pobudzenie pozytywnych emocji i przeżyć, przez co czujemy szczęście,
  • mamy więcej pomysłów,
  • nasza pamięć działa na optymalnym poziomie,
  • potrafimy sprawniej rozwiązać problemy,
  • wpływa na poziom prolaktyny, odpowiedzialnej za możliwość zajścia w ciążę,
  • czujemy się zadowoleni,
  • działa, jak nagroda dla mózgu,
  • jesteśmy zmotywowani i gotowi do działania,
  • ułatwia myślenie, dlatego szybciej dochodzimy do przydatnych wniosków,
  • wyostrza uwagę,
  • lepiej radzimy sobie w stresujących sytuacjach,
  • szybciej wychodzimy z choroby, przez co jesteśmy ogólnie zdrowsi,
  • czujemy większa przyjemność,
  • chce nam się żyć,
  • mamy większą kreatywność, także elastyczność w myśleniu,
  • itp.

W związku z tym, że dopamina pobudza aktywację motoryczną – mięśnie i kości, możemy uprawianiem sportu, podwyższyć poziom dopaminy i poczuć radość. Kiedy poczujemy się zadowoleni z treningu będziemy bardziej skłonni, mówić do siebie pozytywnie.

Somatyczny układ nerwowy 

Somatyczny układ nerwowy odpowiada za szybką reakcje organizmu, na warunki środowiska. Odpowiada za ruchy ciała, czucie z głębi ciała, czucie z powierzchni skóry, za narządy zmysłów. Co więcej, reakcje układu somatycznego są zależne od woli. Układ nerwowy, w którego skład wchodzi właśnie somatyczny, odpowiada za różne inne układy w ludzkim organizmie, w tym: hormonalny, immunologiczny, czy trawienny. Negatywne emocje wpływają na procesy prozapalne w naszych organizmach. To niesie za sobą obniżenie odporności i podatność na choroby. Negatywna kaskada, może być spowolniona, a nawet zatrzymana uważnością na swoje potrzeby, zapewnieniem sobie bezpieczeństwa i dobrym traktowaniem siebie samego. Dobre traktowanie to nie tylko odpoczynek fizyczny, ale też dobre słowa. Zdanie wspierające z naszych ust, kierowane do nas samych – “poradzę sobie z tym” ma więc moc uspokojenia i zdrowienia.

Po co są pozytywne słowa – psychologia słów

Pozytywne słowa przyciągają. Nasza podświadomośc, jest jak kompas, który kieruje nas w stronę takich osób, które posługują się w podobny sposób językiem, jak my. Jeżeli używamy negatywnych stwierdzeń, nasza podświadomość w tłumie ludzi “wyszuka” tych, którzy ten negatywny pogląd o świecie będzie wzmacniać. Jeżeli jednak skupimy się na pozytywnej narracji, znajdziemy wśród ludzi osoby, które dostarczą nam wielu pozytywnych wzmocnień. W tym przypadku dobrze działa zasada – “co dajesz, to dostajesz”. To my decydujemy o tym, jak będzie wyglądała nasza teraźniejszość, która trwa chwilę, po to by za chwilę zaczęła się kolejna. Dzisiaj może brzmieć: jestem zmęczony tymi problemami versus znajdę sposób na rozwiązanie moich trudności. To do nas należy wybór. To właśnie moc pozytywnych słów.

Jakie działanie niosą słowa?

Wsłuchując się w siebie, możesz zauważyć odczucia z ciała, swoje przemyślenia, dostrzeżesz pragnienia, czy nowe pomysły. To wszystko możesz zamknąć w słowa, które brzmią lub czytasz je na papierze. Pozytywne słowa to wyrażanie siebie, które wspiera. Zapytasz w czym? W rozwoju, w dążeniu, w zrozumieniu, w miłości, współczuciu do siebie i innych. Słowa piszą nasz świat, słowa tworzą rzeczywistość, słowa nadają interpretacje i użyźniają glebę dla emocji. Jakich? Wszystkich. Ty jednak, możesz wybrać z palety, tylko te pozytywne

Pozytywne słowa zmieniają

Poniżej znajdziesz pozytywne słowa i zdania, które pomogą Ci w mówieniu do siebie i o sobie dobrze:

  • Mogę.
  • Decyduję.
  • Wybieram.
  • Chcę.
  • Dam sobie radę.
  • Potrafię.
  • Mam szansę.
  • Mam zadanie.
  • Czuję, że jestem gotów.
  • Czuję się zmotywowany.
  • Jestem w tym dobra.
  • Chcę się w siebie wsłuchać.
  • Mam wiedzę.
  • Wiem to.
  • Wiem, że sobie poradzę.
  • Chcę wyciągnąć wnioski z tej sytuacji.
  • Ta sytuacja mnie wiele nauczyła.
  • Jestem dumna.
  • Czuję się ze sobą dobrze.
  • Akceptuję siebie.
  • Dziś.
  • Teraz.
  • Wybieram. 
  • Szukam.
  • Spełniam.
  • Potrzebuję.
  • Zrobiłam.
  • Osiągnąłem. 
  • Doświadczyłem.
  • Kocham.
  • Wierzę.
  • Szanuję.
  • Współczuję.
  • Cieszę się.
  • Lubię.
  • Zmieniam.
  • itp.

Moc uzdrawiania słowami

Słowa mają swoją energię i znaczenie. Powodują, że nasze emocje mogą wchodzić na wyżyny i odczuwamy ekscytację. Jednak równie często może się okazać, że słowa zaprowadza nas do ciemnej piwnicy. Uzdrawiając słowami, możemy na dwa sposoby:

  • Zaczynając od pozytywnych emocji, od wywołania ich, albo przyzwolenia sobie na ich odczuwanie. Pozytywne emocje to uprzejmość, życzliwość, ufność i akceptacja, ale też zadowolenie, radość czy przyjemność. Wśród pozytywnych emocji znajdziemy również dumę z siebie i innych, rozkosz, uniesienie, satysfakcję, euforię, ekstazę, uwielbienie i szczęście. Najsilniejszą z pozytywnych emocji zostawiliśmy na koniec – to miłość. Możesz zauważyć, że te emocje, możesz kierować w stosunku do siebie i do innych. Z badań naukowych wynika, że dla mózgu jest obojętne, “komu dasz” te emocje. Najważniejsze jest to, że Ty je wzbudzasz.

Jak wygląda ta droga? W wielu przypadkach Twoje zachowanie może generować emocje, czyli dzięki swojemu zachowaniu, kształtujesz swoje emocje. Jesteś życzliwy dla innych – mówisz do nich w spokojny i uprzejmy sposób, ludzie oddają Ci swoje dobro. Wzmacniasz się z dwóch stron. Ty jesteś dobry dla innych, a inni dla Ciebie, co pobudza Ciebie samego, do mówienia i myślenia o sobie dobrze. 

  • Drugi sposób na dobre traktowanie siebie to korzystanie z pozytywnych narracji. Opowiadanie historii, które miały miejsce w naszym życiu w pozytywnym zabarwieniu. Możemy usłyszeć w otaczającym nas świecie fatalistyczne opowieści, hiperbolizowanie i tworzenie negatywnych scenariuszy. Jednak w tworzeniu pozytywnych narracji kluczowe jest dostrzeganie zasobów, możliwości i “ubieraniu” historii w dobre słowa.

Jak to można zrobić? Opowiadając komuś historię, która jest dla Ciebie poruszająca. Możesz zauważyć, jak dobrze sobie z nią poradziłeś, które momenty były dla Ciebie wyzwaniem i co Ci to przyniosło? Pozytywne słowa i cała narracja, pobudzają odpowiednie obszary w Twoim mózgu, a on Ci podziękuje spokojem, rozwiązaniami i obniżeniem napięcia. 

Bycie w pozytywnych emocjach i pozytywnej narracji to pobudzenie mechanizmów wewnętrznych w autoterapii. Pomagaj sobie, by móc dzielić się tym z innymi. Korzystaj z mocy pozytywnych słów!

Wierzymy w to, co mówimy, czy mówimy to, w co wierzymy?

Psychofizyka, która jest jednym z działów psychologii, mówi, że percepcja to rejestracja, czyli zauważenie czegoś. Percepcja to odbiór zmysłowy, zrozumienie i identyfikacja po to, by na końcu mogła pojawić się określona reakcja. Wyobraź sobie sytuację: Jesteś w pociągu, jest środek lata, a klimatyzacja przestaje działać. Zaczyna robić się coraz cieplej, zapachy otaczających Cię ludzi mieszają się i Twój nos podpowiada Ci, że to jest uciążliwy i duszący zapach. Jak opiszesz tę sytuację, pamiętając, że możesz powiedzieć wszystko? Jednak znasz znaczenie pozytywnych słów. Znasz zasadę: najpierw jest percepcja, później nadanie znaczenia. Ubierzesz to w negatywne, czy pozytywne słowa? Użyjesz słów, które skierują Twój mózg na “tory” negatywnego postrzegania tej sytuacji? Chcesz tego? W czym Ci to pomoże?

Emocje – czy są tylko w sercu?

Powszechna jest informacja, że odczuwamy sercem, czyli emocje mieszczą się w sercu. Robi się nam cieplej, kiedy ktoś powie miłe słowa pod naszym adresem. Jednak obok serca, za emocje odpowiada również mózg. Zapewne wiesz, że w mózgu obie półkule; prawa i lewa, odpowiadają za inne funkcje

Lewa półkula odpowiada za:

  • wnioskowanie,
  • tworzenie informacji,
  • przetwarzanie informacji, 
  • odbieranie informacji, 
  • myślenie analityczne, 
  • język, 
  • pisanie,
  • logika,
  • liczenie,
  • pamięć,

Prawa półkula odpowiada za:

Idąc tym tropem, każdy z nas, znajdzie swoje zasoby “po prawej bądź po lewej stronie mózgu”. Tak też to wygląda z emocjami. Lewa półkula – czyli ta analityczna odpowiada za przeżywanie pozytywnych emocji. Natomiast prawa – ta kreatywna, za przeżywanie negatywnych.

Jeżeli uruchamia się w Tobie wnioskowanie, że skoro bliżej Ci do zadumy, sztuki i intuicji , to jesteś narażony na częstsze przeżywanie i doświadczanie negatywnych emocji, to poczekaj na poniższy akapit.

Możesz kontrolować to, w jaki sposób się czujesz, świadomie angażując we wnioskowanie lewą lub prawą półkulę. Kiedy czujesz, że zatracasz się w negatywnych myślach, wprowadź do swojego myślenia trochę analityki i logiki. Dzięki temu pobudzisz przeżywanie pozytywnych emocji i odgonisz od siebie czarne myśli.

I oto, podróż przez słowa dobiegła końca. Słuchaj, czuj i mów do siebie dobrze! Pamiętaj o mocy pozytywnych słów.

PS. drogi czytelniku, w całym artykule słowo przeczące zaczynające się na literę “N” pojawiło się we wstępnie i później wcale. Wierzysz w to? Sprawdź. Jak się okazuje, to słowo okazało się mało przydatne, a już teraz wiesz, że słowa mają moc.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

PRZEWODNIK PSYCHOLOGICZNY

Pierwsza wizyta u psychologa lub psychoterapeuty

Pobierz darmowy przewodnik, dzięki któremu dowiesz się m. in.:

Pobierając przewodnik, zapisujesz się także do naszego psychologicznego newslettera dla pacjenta, w którym średnio raz na dwa tygodnie piszemy m. in. o skutecznych sposobach radzenia sobie ze stresem.

Umów wizytę we Wrocławiu lub online

PSYCHOLOG WROCŁAW LUB ONLINE

„Często doradzam sobie i swoim pacjentom, żeby wyobrazili sobie swoje życia za rok albo za pięć lat i żeby pomyśleli o nowych żalach, które się nazbierają w tym czasie. A potem stawiam im pytanie: ‘Jak możesz zacząć żyć teraz, żeby nie tworzyć nowego żalu? Co musisz zrobić, żeby zmienić swoje życie?”

Irvin D. Yalom

Prześlij osobie, której ten artykuł może się przydać

Mogą Cię też zainteresować podobne artykuły

zdjęcie podglądowe tematu artykułu jakim jest strategiczne terapia rodzin
Psychologia

Strategiczna terapia rodzin

Słowem wstępu Strategiczna terapia rodzin to wyjątkowe podejście, które pomaga rodzinom lepiej zrozumieć i poprawić wzajemne relacje. Jej głównym celem jest nie tylko rozwiązywanie problemów,

Czytaj więcej »
KlinikaMitraszewscy_footer

Do zobaczenia na spotkaniu

„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung

2023 © wszystkie prawa zastrzeżone

KlinikaMitraszewscy_footer

Do zobaczenia na spotkaniu

Psycholog Wrocław lub online

„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung

0
Jesteśmy ciekawi co myślisz, skomentuj!x