zdjęcie podglądowe tematu artykułu jakim jest poprawa nastroju

Psycholog Wrocław lub online

Nastrój – jak polepszyć?

Co znajdziesz w tym artykule:

Słowem wstępu

W życiu często spotykamy się z sytuacjami, kiedy nasz nastrój jest znacznie obniżony. Czasem wiele trudnych sytuacji pojawi się w jednym momencie. To może być bezsenna noc, następujący po niej trudny dzień w pracy, kłótnia z bliską osobą. Czasem nawet pogoda może sprawić, że towarzyszy nam pesymistyczny nastrój. Nastrojem określamy towarzyszący nam stan emocjonalny. Jest jakby tłem naszego życia. Często zdarza się, że doświadczamy obniżonego nastroju, nie do końca znając jego przyczynę. Na nasze samopoczucie wpływają czynniki zarówno zewnętrzne, takie jak środowisko, w którym się znajdujemy, jak i wewnętrzne, np. zaburzenia hormonalne lub niedobory witamin w organizmie. Na szczęście jest wiele sposobów na poprawę nastroju.

Obcowanie z naturą a nastrój

Kontakt z naturą jest bardzo prostym i skutecznym sposobem na poprawę nastroju. Natura wpływa na poprawę sił witalnych, podnosi poziom energii i wzmacnia ludzką odporność. Obcowanie z przyrodą wpływa na wszystkie nasze zmysły. Świeże powietrze działa kojąco i zdrowotnie, wywołując uczucie odprężenia. Kontakt z naturą znacznie zmniejsza poziom stresu. Pozwala na wyciszenie. Spacery w naturze znacznie zwiększają przypływ sił witalnych. Według badań obcowanie z naturą obniża ciśnienie, pomaga w redukowaniu objawów depresji, jak i również redukuje zapalenia organizmu. Działanie antybakteryjne zawdzięczamy fitoncydom uwalnianym przez drzewa. Spacerując w środowisku naturalnym, poznajemy otaczający nas świat, a wiedza o świecie i rządzących nimi siłami natury pozwala na generowanie nowych rozwiązań i odkryć.

Muzyka

Muzyka jest wyrazem artystycznej ekspresji. Wykorzystywana jest również jako forma rozrywki. Odkryto również, że muzyka oddziałuje na ludzkie emocje. Dobierając różne rytmy, można skutecznie się uspokoić, dodać energii a nawet wywołać smutek. Muzyka może przywoływać w nas wspomnienia, powodując określone stany emocjonalne. Jeśli chcesz poprawić sobie nastrój, wybierz muzykę, która dobrze Ci się kojarzy. Według naukowców muzyka ma największy wpływ na układ odpornościowy. Redukuje również kortyzol w mózgu. Muzyka również pobudza nasze zmysły, a tworzenie muzyki rozwija mózg, pomaga w rozwoju pamięci, gra na instrumentach w znacznym stopniu rozwija umiejętności motoryczne. Nawet głos ulubionych wykonawców może skutecznie poprawić humor. Jeśli chcemy się uspokoić, warto wybrać muzykę relaksacyjną, której dźwięki przynoszą powolne ukojenie.

Kontakty społeczne, a poprawa nastroju

Na poprawę nastroju wpływa bliskość z innymi ludźmi. Samo przytulanie ma ogromnie pozytywny wpływ na cały nasz organizm. Wydzielająca się oksytocyna podczas przytulania, ułatwia tworzenie więzi, daje poczucie bezpieczeństwa i szczęścia. Spędzanie czasu z innymi ludźmi sprawia, że czujemy przynależność, nie doskwiera nam uczucie samotności. Ludzie są z natury istotami społecznymi – do prawidłowego funkcjonowania potrzebujemy innych. Wspólne spędzanie czasu zbliża ludzi do siebie, pozwala lepiej poznać się wzajemnie i odpocząć od biegu dnia codziennego. Warto poświęcać czas bliskim i rodzinie. Wspólne spędzanie czasu zwiększa więź między ludźmi oraz skutecznie poprawia nastrój.

Aktywność fizyczna

Aktywność ruchowa wpływa na poprawę jakości nie tylko fizycznie, ale również psychicznie. Przyczynia się do poprawy samooceny, wigoru i witalności. Znacznie poprawia nastrój, redukując lęk i napięcie. Systematyczne ćwiczenia znacznie poprawiają kondycję. Praktycznie każda aktywność fizyczna wpływa na poprawę nastroju.  Aktywność fizyczna poprzez bezpośrednie oddziaływanie na ośrodkowy układ nerwowy i wydzielanie hormonów wpływa pozytywnie na samopoczucie. Wystarczy nawet krótki spacer w ciągu dnia, aby skutecznie poprawić nastrój.

Uspokojenie oddechu i relaksacja

W poprawie nastroju bardzo skuteczne okazują się ćwiczenia oddechowe oraz relaksacja. Oddychając dostarczamy tlenu do komórek krwi, uwalniając dwutlenek węgla. Przyspieszone lub spłycone oddychanie zaburza tę wymianę, przyczyniając się do poczucia niepokoju i obniżenia nastroju. Regularnie stosowane ćwiczenia oddechowe pomagają pozbyć się nagromadzonego nieświeżego powietrza w płucach  i zwiększenie poziomu tlenu. Głęboko oddychając, pomagamy w przywróceniu funkcji przepony oraz zwiększeniu pojemności płuc. Nasza jakość snu również ulega poprawie dzięki prawidłowemu oddychaniu. Sposobów na relaksację jest wiele. Można koncentrować się na zwiększaniu uważności, medytować, poddawać się masażom relaksacyjnym i innym zabiegom pielęgnacyjnym. Ich celem jest uzyskanie stanów relaksu, uczucie spokoju i odprężenia. Ważne jest znalezienie choćby 10 minut dziennie na uspokojenie umysłu i wyciszenie. Podczas relaksu nasz układ odpornościowy wycisza się, a umysł odpoczywa.

Śmiech to zdrowie

Śmiech jest niezawodnym sposobem na ukojenie nerwów. Śmiejąc się dotleniamy organizm. Nabieramy wtedy w płuca trzykrotnie więcej powietrza niż normalnie. Dotleniony mózg produkuje więcej endorfin. Gdy mamy lepiej dotleniony mózg, efektem jest zwiększona koncentracja, zdolność zapamiętywania i kreatywność. Pobudza się również krążenie, co pozytywnie wpływa na serce. Śmianie się hamuje wydzielanie się hormonu stresu i rozładowuje skumulowane w nas emocje, poprawiając nastrój. W stwierdzeniu “śmiech to zdrowie” zawiera się wiele prawdy.

Czy zapisywanie uczuć poprawia nastrój?

Skutecznym sposobem na rozładowanie napięcia może być zapisywanie tego, co się aktualnie w nas dzieje. Przelanie uczuć na kartkę przypomina “wyrzucenie” negatywnych uczuć z siebie. Pisanie pomaga również w nazywaniu naszych uczuć i ułatwia nam skonfrontowanie się z nimi. Pozwala nam realnie ujrzeć, co się w nas dzieje. Pozwolenie sobie na kontakt ze swoimi emocjami, zauważenie ich znacznie poprawia nastrój i relację z samym sobą.

Działanie, wyznaczanie celów

Na pogorszenie nastroju wpływa nuda i rutyna, która nierzadko wkrada się do naszego życia. Powtarzalność i przewidywalność nie dostarczają nam pozytywnych wzmocnień. Warto od czasu do czasu przełamać się i spróbować czegoś nowego. Planowanie swoich działań zwiększa nasze poczucie skuteczności, co również poprawia nastrój. Czasami dążenie do wyznaczonych celów jest przyjemniejsze niż osiągnięty cel. Odnoszenie sukcesów znacznie poprawia nastrój, samoocenę i wpływa pozytywnie na naszą motywację.

Robienie tego, co się lubi

Dbanie o swój dobrostan psychiczny to poświęcanie czasu na rzeczy, które sprawiają nam radość. Ważnym jest zajmowanie się czymś, co lubimy. Każdy ma swoje indywidualne preferencje do aktywności dla przyjemności. Aby zwiększyć poczucie szczęścia, najlepiej codziennie znaleźć czas na zajęcia, które się lubi. Warto rozwijać swoje pasje, ale również próbować nowych rzeczy. Może akurat okażą się czymś, co polubimy i będziemy chcieli poświęcać temu więcej czasu. Jeśli chcesz poprawić swój nastrój, każdego dnia znajdź czas na to, co lubisz robić.

Zadbanie o swoje otoczenie, a poprawa nastroju

Znacznie lepiej czujemy się w otoczeniu, które jest przyjemne w naszym odbiorze. Zadbane przestrzenie, ładne zapachy, ciepłe kolory. To wszystko wpływa na nasze zmysły i znacznie poprawia nastrój. W momencie obniżenia samopoczucia warto zmienić otoczenie na takie, które jest dla nas przytulne i bezpieczne. Nawet posprzątanie domu może przyczynić się do poprawy nastroju. Zwiększy to poczucie sprawczości, pobudzi nas do aktywności i sprawi, że nasze otoczenie będzie zadbane i schludne.

Podsumowanie

Powyższe sposoby pokazują, jak można skutecznie poprawić swój nastrój. Sposobów na redukcję napięcia jest wiele. Można je ze sobą łączyć i nieustannie szukać nowych. Czasami nawet najprostsze sposoby mogą w znacznym stopniu zredukować nieprzyjemne uczucia. Warto próbować, aby przekonać się, który sposób okaże się dla nas najlepszy.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

PRZEWODNIK PSYCHOLOGICZNY

Pierwsza wizyta u psychologa lub psychoterapeuty

Pobierz darmowy przewodnik, dzięki któremu dowiesz się m. in.:

Pobierając przewodnik, zapisujesz się także do naszego psychologicznego newslettera dla pacjenta, w którym średnio raz na dwa tygodnie piszemy m. in. o skutecznych sposobach radzenia sobie ze stresem.

Umów wizytę we Wrocławiu lub online

PSYCHOLOG WROCŁAW LUB ONLINE

„Często doradzam sobie i swoim pacjentom, żeby wyobrazili sobie swoje życia za rok albo za pięć lat i żeby pomyśleli o nowych żalach, które się nazbierają w tym czasie. A potem stawiam im pytanie: ‘Jak możesz zacząć żyć teraz, żeby nie tworzyć nowego żalu? Co musisz zrobić, żeby zmienić swoje życie?”

Irvin D. Yalom

Prześlij osobie, której ten artykuł może się przydać

Mogą Cię też zainteresować podobne artykuły

zdjęcie podglądowe tematu artykułu jakim jest strategiczne terapia rodzin
Psychologia

Strategiczna terapia rodzin

Słowem wstępu Strategiczna terapia rodzin to wyjątkowe podejście, które pomaga rodzinom lepiej zrozumieć i poprawić wzajemne relacje. Jej głównym celem jest nie tylko rozwiązywanie problemów,

Czytaj więcej »
KlinikaMitraszewscy_footer

Do zobaczenia na spotkaniu

„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung

2023 © wszystkie prawa zastrzeżone

KlinikaMitraszewscy_footer

Do zobaczenia na spotkaniu

Psycholog Wrocław lub online

„Rozumienie jest trudne, dlatego większość ludzi ocenia.”
– Carl Gustav Jung

0
Jesteśmy ciekawi co myślisz, skomentuj!x